Jak działa turbosprężarka w samochodzie osobowym?
W ofercie producentów nowych samochodów osobowych coraz rzadziej możemy spotkać samochody z silnikami wolnossącymi.
Związane jest to przede wszystkim z tym, że producenci muszą dbać o narzucane normy emisji spalin przez swoje pojazdy, a tworząc nisko pojemnościowe silniki muszą zadbać o to, by komfort prowadzenia takiego pojazdu był przynajmniej na przyzwoitym poziomie. Dlatego też w nowoczesnych autach coraz częściej możemy spotkać się z tak zwanymi turbosprężarkami. Too układ, który w sposób prosty i skuteczny pozwala znacznie zwiększyć moc silnika, nie wpływając jednocześnie na drastyczne zmiany w „ekologii” silnika – oczywiście pod warunkiem, że turbosprężarka nie uległa uszkodzeniu i jest sprawna. Na jakiej zasadzie działa turbosprężarka? Jak jest zbudowana? Na co powinniśmy uważać podczas użytkowania samochodów z turbosprężarką? Wszystkie informacje znajdziesz w dalszej części tego artykułu.
Choć na pozór, dla osób znających się na mechanice, budowa turbosprężarki jest oczywista i niezwykle prosta, podobnie jeśli chodzi o to na jakiej zasadzie ona działa.
Jednak warto przyjrzeć się w nieco prostszy sposób, aby móc wytłumaczyć metodę działania turbosprężarki zwykłym użytkownikom samochodów. Turbosprężarka składa się z dwóch części podobnych do ślimaka, jedna jest nazywana stroną gorącą, natomiast druga stroną zimną. Strona gorąca, jest napędzana gazami wylotowymi z silnika, czyli spalinami. Wewnątrz tychże ślimaków są zamieszczone wirniki, które dzięki łopatkom się napędzają. Obie strony są połączone wałem, dzięki czemu strona gorąca napędza stronę zimną. Strona zimna jest odpowiedzialna za sprężenie powietrze i dostarczenie go pod dużym ciśnieniem do układu dolotowego silnika, a więc bezpośrednio do komory spalania. To właśnie dzięki dużej ilości dostarczanego powietrza silnik ma większą moc dzięki turbosprężarce. regeneracja turbiny jest o wiele tańsza, ponieważ koszt nowej turbiny to niejednokrotnie ceny sięgająca liczb pięciocyfrowych.